Hvordan bygge en vekstmaskin?

Etter å ha blitt utfordret av Karl Philip Lund, har jeg valgt å oversette, tolke og skrive om innlegget til Brian Balfour som handler om hvordan man kan bygge en vekstmaskin. Innlegget vekket stor interesse fordi det var bygget opp på en måte som gjorde det interessant å lese og den uformelle skrivemåten vekket interesse. Innlegget er informativ og peker på et problem for mange bedrifter.

Hva slags råd gir man i møte med nye selskaper?

Som en fagperson eller konsulent får man ofte spørsmål i møte med nye med selskaper. En gjenganger blant de mange spørsmålene er «hvilken taktikk skal jeg bruke for å få virksomheten min til å vokse?» Til tross for at man vet lite om bedriften og deres kunder, vil man som regel prøve å forme et svar, selv om det mange ganger føles feil etter at man har sagt det. Mennesker er kyniske, og er som regel på jakt etter en hemmelighet, en hack eller et tips som gjør at de blir kvitt vekstproblemene i selskapet og kan skape suksess, basert på andres filosofi eller taktikk.

For Brian Balfour ble det en tankevekker og over tid så endret svarene hans seg. Nå trekker han vanligvis på skuldrene og sier «jeg aner ikke», før han igjen følger opp med « dere må slutte å lete etter taktikker først, og begynne å fokusere på å etablere en vekstprosess». For mange vil dette virke underlig. Prosess, virkelig? Han fremmer at det er 4 nærliggende grunner til at han legger vekt på prosessen først og det taktiske etterpå. Under vil jeg gå nærmere inn på hvilke 4 grunner jeg legger vekt på.

1.Vekst

Vekstkurver som skyter til været, er materiale som internett elsker. Som en del av dette, virker det som om man er på jakt etter å finne ut hva som skjedde rett før det kan se ut som veksten begynte å eksplodere. Nok en gang, kan man si at man er på jakt etter tingen som skal låse opp knuten din og skape en eksplosjon av vekst i bedriften din. Men hvorfor er det egentlig sånn? Det vi burde vært interessert i er hva som ble gjort før det punktet som viser en eksplosjon. Hva var alle de tingene som ble gjort for å holde det i gang slik at grafen ikke flatet ut og veksten steg? Hvordan fant de ut av alle disse tingene?

Bildelink

Virkelighetsbilde av vekst, er at det ikke er en sølvkule. Det betyr absolutt ikke at man ikke vil ha eksperimenter som gir deg overordnede resultater. Overordnede resultater vil man absolutt ha. Det er av de  tidligere eksperimentene at læringen er aller størst. Ved å kombinere læring fra ulike tidligere «eksperimenter», vil man kjenne sin kanal, sine produkter og ikke minst kundegruppe bedre enn det de andre på markedet gjør. Det gjør at man havner i en posisjon hvor man kan ta informerte risikoer basert på den læringen man har.

Ofte har det seg sånn at de som har en tendens til å fokusere på taktikken først, også har en tendens til å lete etter de såkalte sølvkulene. Fokuset blir værende igjen på å velte seg i den nyeste og største taktikken, eller benytte seg av de kanalene de har hørt har fungert for andre, som de ikke har prøvd selv. De hopper ut i nye taktikker og kanaler, håper på det beste og satser på en enorm vekst. Disse menneskene setter aldri av tiden det tar for å eksperimentere og sitter heller ikke igjen med den beslutningsevnen basert på disse læringene heller. De borrer på forskjellige områder, men aldri dypt nok til  finne oljen.

Hovedpoeng: Du trenger en prosess som kontinuerlig skal generere nye vekstideer, teste dem effektivt, lære av dem effektivt og bruke disse læringene til å navigere mot å låse opp kontinuerlig vekst.

Endringshastigheten øker

På stadig kortere tid, endrer de aller største kundekjøpskanalene seg. Det som for eksempel fungerte for Facebook for noen måneder siden, fungerer ikke i dag. Det som fungerer i dag, vil ikke fungere om tre måneder igjen. Slik er det hos de aller fleste større kanalene. Noen er selvsagt tregere enn andre med å endre seg, men det er en ting som er sikkert. De kommer til å endre seg.

På et makroperspektiv de siste 15 årene er det spesielt to trender som dominerer.

1.Nye kundekjøpskanaler vises med raskere hastigheteer

2.Sykluene av effektivitet skjer mye raskere

Endringshastigheten i kundeoppkjøpsverdenen er rask, og den øker i hastighet. Vekstlag vil trenge å bli bedre og raskere samtidig for å ligge foran konkurrentene.

Hovedpoeng Taktikk blir utadert ekstremt raskt. Du trenger en prosess som kontinuerlig kan tilpasse teknikken til det endrede miljøet.

Det som fungerer for andre, vil sannsynligvis ikke fungere for deg

På jakt etter den perfekte oppskriften på vekst, bruker man enorme mengder med tid og ressurser på å studere, analysere og finne materiale om hva andre har gjort for å skape vekst. Dette kan være nøkkelen på en suksess. Om du bruker det du har funnet ut som inspirasjon, og ikke en resept, kan man være nærmere nøkkelen til suksess.

Å kopiere de veien til andre for suksess vil som regel ikke føre deg på en god vei og grunnene er enkle:

Publikum er annerledes

Produktet ditt er mest sannsynlig annerledes

Forretningsmodellen din er annerledes

Enkelt og greit er bedriften din annerledes fra alle de andre du har lest om og studert nøye. Derfor trenger du en prosess som kan avdekke den unike kombinasjonen av ting som fungerer for ditt produkt, ditt publikum og ikke minst din forretningsmodell.

En maskin

Det å oppnåsuksess er vanskelig. For et vekstteam handler det ikke om å finne formelen på én vellykket veksttaktikk, og følge denne hele veien. I det å skape suksess, ligger det i bakkant at man må bygge en vekstmaskin. Denne vekstmaskinen bør inne ha tre komponenter:

1.Skalerbar

2.Forutsigbar

3.Gejentas

Men hvorfor må man bygge en «maskin»? Grunnen er enkel. Denne «maskinen» er bygget for å produsere en stadig voksende og ikke minst engasjert brukerbase. Maskinen behandler taktikken. Prosessen lager maskinen. Hovedpoenger er at man trenger en prosess som vil hjelpe deg med å bygge en skalerbar, forutsigbar og repeterbar vekstmaskin, før man bør tenke ut en taktikk.

Hvilke elementer kjennetegner en god prosess?

Det finnes ikke en vekstprosess som er perfekt eller mer riktig enn noen annen. Det absolutte vesentlige er bare å ha en, holde seg til den og ikke minst forbedre den over tid. Brian Balfour mener at hver vekstprosess bør ha noen elementer som blant annet:

-En strukturert måte å kontinuerlig komme med vekstideer og eksperimenter

-En god måte å prioritere eksperimentene på

-Analysere alle eksperimenter, uavhengig om de er en suksess eller fiasko

-En måte å sette store mål mot områder som påvirker veksten din mest

-Deling av læring på tvers av team og implementering av dem tilbake til eksperimentlisten

Om man klarer å få på plass disse elementene, mener Balfour at man er på en riktig vei til suksess.

Bildetekst

Så hvorfor er egentlig en prosess så viktig?

Så hva kjennetegner en god prosess og hvorfor er den så viktig? Utvikle kultur og sikre kompetanse på å prioritere, evaluere og effektuere gode ideer er avgjørende for de aller fleste virksomheter. En prosess skal være med på å komme i gang eller forbedre det virksomheten allerede gjør i dag.

Så hvordan begynner man med en god prosess? Det viktigste er å bearbeide de ideene man har, og sette disse ut i en enkel prosess, ved å for eksempel benytte seg av workshops. Workshops er effektivt fordi man kan sette raskt i gang og man lærer ekstremt mye av både prosessen, men også effektene.

En prosess med workshops kan for eksempel se slik ut:

Workshop 1:  

Begynn med å se på hva slags ideer man har. Hvilke av disse ideene er de beste, og eventuelt hva slags effekt vil disse ideene kunne gi? Kan man knytte den potensielle effekten opp mot mål og strategier som virksomheten har? Hvordan kan vi arbeide videre herfra med å finne flere ideer og på hvilken måte skal vi gjøre det.

Workshop 2:

Hvor mange ideer sitter vi igjen med nå? Hvilken av disse ideene er det vi har mest tro på og skal sette ut i live? Hva vil effekten bli og hvem er det som eier gjennomflringen og målingen?

Workshop 3:

Har vi og eventuelt hvordan har vi kommet i gang med å sette ideen ut i live? Hvilke muligheter har vi og eventuelle utfordringer? Hvem trenger vi hjelp av internt og eksternt for å kunne lykkes? Hvordan kan vi lære av det vi har gjort?

Ved å benytte seg av workshop for å komme i gang med en god prosess, kan man lettere finne de gode ideene og effektivisere disse. Jeg ville absolutt anbefalt å benytte en form for workshops, for å få fortgang i prosessen og ikke minst effektivisere det man kommer frem til.

Link: Blogginlegg

Én kommentar

Legg igjen en kommentar til Emeline Braatlund Larsen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *